FOMENTAR L’AUTONOMIA. “DEIXA’M-HO APRENDRE A FER A MI!”

Una bona solució per aprofitar el fet d’estar a casa amb els infants moltes hores pot ser potenciar la seva autonomia personal. Sovint, amb les presses del dia a dia o per comoditat, els pares no deixem que els infants facin les coses ells sols oblidant-nos que són infants capaços i que si invertim una mica de temps els primers dies, a la llarga hi sortim guanyat tots.

Els infants han d’adquirir una sèrie d’habilitats que només s’aconsegueixen amb la pràctica. Accions tant quotidianes com apujar-se els pantalons, posar-se les sabates, requereixen un gran esforç i els pares hem d’estar al seu costat quan ho intenten i donar-los un cop de mà si és necessari, essent capaços de reprimir el nostre impuls d’acabar fent-ho nosaltres.

Quan ho aconsegueixen per ells sols, millora la seva autoestima i els genera una gran satisfacció que els estimula a afrontar nous reptes. També és un bon moment per treballar el control d’esfínters o fins i tot, treure els bolquers a aquells infants que ja estan preparats.

El dia a dia a casa també ens permet treballar conceptes matemàtics. Amb accions tan rutinàries com parar taula es treballa l’ordre, les correspondències; plegant roba, la geometria, les simetries; ajudant a estendre la roba es posa en pràctica la coordinació i la motricitat.

Moltes les podem aconseguir d’una forma lúdica i divertida pels infants i us proposem alguns trucs per fomentar l’autonomia dels nens/es:

  • Recollir les joguines. Quan els nens són molt petits no podem pretendre que quan demanem que endrecin, ho facin. Al principi necessiten que els pares facin un acompanyament. S’ha d’intentar generar situacions agradables com per exemple: cantar una cançó de recollir, fer carreres cronometrades per comprovar qui és capaç de recollir més coses en menys temps, jugar a buscar un tresor, que consisteix en anomenar una de les joguines escampades i considerar guanyador al primer que la trobi i la col·loqui al seu lloc: en caixes, bosses, paneres…. i al mateix temps els ajudarà a ordenar-les.
  • Posar-se les sabates. Una proposta divertida és pintar una cara en el lateral o interior de la sabata. Els has d’explicar que si les cares es fan un petó, tindrà les sabates ben posades.
  • Sonar-se. És un hàbit que ajuda a prevenir molèsties i infeccions. Per assolir-ho és important seguir els passos:
  1. Bufar per la boca. Ho podem aconseguir demanant al nen/a que faci bombolles en un vas ple d’aigua, bufar les espelmes d’aniversari, bufar trossets de papers…
  2. Bufar pel nas… tancant la boca. Posem sobre la taula: plomes, cotó, farina… i es tracta de bufar amb el nas. Per aquest exercici és indispensable que l’infant tanqui la boca o que es posi la mà davant.
  3. Sonar-se. Li donem un mocador de paper i l’ha d’agafar amb les dues mans. Si l’infant no té la capacitat motriu per fer-ho sol, l’adult l’ajudarà. El nen/a bloquejarà un costat del nas i bufarà fort per l’altre costat i després a la inversa. Ànims que ho aconseguireu!
  • Aprendre a posar-se la jaqueta. Una manera senzilla de fer-ho és posar la jaqueta a terra, podrà posar els dos braços a dins de les mànigues alhora, aixecar l’abric i prova aconseguida!

Desitgem que gaudiu d’aquests petits consells, i a veure si els podeu posar en pràctica!

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s